2
- Inhoudstabel …………………………………………………………………………………2
- Leerplan ……………………………………………………………………………………….3
- ontwikkelingsdoelen ……………………………………………………………………..5
- Basics en teamtactics……………………………………………………………7
- Algemeen overzicht leerplandoelstellingen……………………………………………8
- Opleidingsplan voor ontwikkelingsfase 1……………………………………..8
- Opleidingsplan voor ontwikkelingsfase 2……………………………………..9
- Opleidingsplan voor ontwikkelingsfase 3…………………………………….11
- Opleidingsplan voor ontwikkelingsfase 4a…………………………………..14
- Opleidingsplan voor ontwikkelingsfase 4b…………………………………..16
- Opleidingsplan voor ontwikkelingsfase 5…………………………………….17
- Opleidingsplan doelmannen……………………………………………………………18
3
Elke leeftijd heeft zijn specifieke kenmerken. Net zoals in de opleidingsvisie van de KBVB, werken wij deze kenmerken uit per ontwikkelingsfase.
- Ontwikkelingsfase 1: 2 vs 2 en 3 vs 3 – Ik en de bal
- Ontwikkelingsfase 2: 5 vs 5 – Collectief spel “dichtbij”
- Ontwikkelingsfase 2: 8 vs 8 – Collectief spel “2e graad”
- Ontwikkelingsfase 4: Vanaf U15 – Collectief spel “veraf”
- Ontwikkelingsfase 5: U21 – Seniors - vervolmaking
Per leeftijdskenmerk zijn er bepaalde ontwikkelingsdoelen. Deze ontwikkelingsdoelen hebben we neergeschreven in een leerplan.
Binnen ons leerplan is er aandacht voor:
- Technische aspecten
- Tactische aspecten
- Fysieke aspecten
- Mentale aspecten
Voor elke ontwikkelingsfase is de verhouding tussen de 4 aspecten afgestemd op de (biologische) leeftijd van het kind.
Bijvoorbeeld: Er wordt in ontwikkelingsfase 2, meer aandacht besteed aan basics dan aan teamtactics. In ontwikkelingsfase 5 zien we het omgekeerde verhaal.
Een speler die start als voetballer is voor de meeste technische aspecten ‘onbewust onbekwaam’. Hij kan veel dingen nog niet en beseft niet dat hij dat allemaal nog niet kan. Op het einde van de opleiding moet de doelstelling zijn om een speler in zo veel mogelijk aspecten ‘onbewust-bekwaam’ te maken, zodoende alles vanzelfsprekend lijkt en gebeurd.
Naar de tactische vaardigheden toe, krijgen de spelers een algemene tactische opleiding. Ons uiteindelijke doel is dat een speler een wedstrijd kan lezen en kan omgaan met verschillende spelsystemen en veldbezettingen.
Creatieve spelers zijn pas creatief als het geheel eromheen hen de mogelijkheid biedt om creatief te zijn. Wij onderscheiden in onze club hierin 3 fasen:
- Tactisch inzicht op individueel niveau: Inzicht hebben en begrijpen welke taken aan je eigen positie gekoppeld zijn
- Tactisch inzicht op ploegniveau: De taken van je medespelers juist inschatten en dus van het eigen spelsysteem
- Tactisch inzicht op wedstrijdniveau: Koppelen van de vorige fasen aan het spelconcept van de tegenstander en daarop kunnen inspelen: ‘het spel lezen’.
Om zich optimaal te ontwikkelen, verwachten we een zekere polyvalente van onze spelers. Pas vanaf hun groeispurt, wanneer we gemakkelijker hun spelersprofiel kunnen bepalen, zullen we toewerken naar vaste posities.
Concreet betekent dit: 2 vs 2, 3 vs 3, 5 vs 5, 8 vs 8 geen vaste positie. Vanaf 11 vs 11 werken we naar vaste posities toe.
Wat we per ontwikkelingsfase van elk speler per positie en welk profiel we verwachten, vinden jullie eveneens terug in dit document.
Verder gaan we In dit document vooral in op het jaarplan per ontwikkelingsfase.
5
Technische-tactische ontwikkelingsdoelen

Mentale ontwikkelingsdoelen:

Fysieke ontwikkelingsdoelen (gericht naar de biologische leeftijd)

7
De basics zijn het geheel van technische en individueel tactische basisvaardigheden (basiscompetenties) die een speler nodig heeft om na het nemen van een goede beslissing (decision making) de juiste actie te kunnen uitvoeren binnen de 11 tegen 11, ongeacht het spelsysteem en spelconcept
Deze basics worden op jongere leeftijd omdat van leeftijd 7-13 jaar de gouden leeftijd is om de lichaams-en balbeheersing te gaan ontwikkelen. Vanaf het moment van de PHV (groeispurt) zal dit moeilijker verlopen.
De teamtactics zijn het geheel van handelingen die de verschillende spelers dienen uit te voeren om als team zo goed mogelijk te functioneren ongeacht het spelsysteem of spelconcept, waarbij de spelers gebruik maken van de basics, de fysieke en mentale vaardigheden.
Zowel in de basics als in de teamtactics onderscheiden we 3 momenten: namelijk balbezit, balverlies en de omschakeling. Afhankelijk van het moment dient de speler zich te kunnen aanpassen in zijn positie, in zijn linie, in zijn ploeg en aan zijn tegenstander. Heel onze opleiding is cumulatief: we willen onze spelers vervolmaken op zowel technisch als tactisch gebied.
8
- Algemeen overzicht leerplandoelstellingen per ontwikkelingsfase
- Opleidingsplan voor ontwikkelingsfase 1 U5 & U6 & U7

Opleidingsplan voor ontwikkelingsfase 1 U5 & U6 & U7
PSYCHOMOTORIEK
|
1°Fase
Algemene lichaamsvaardigheden en balvaardigheden.
Oog-hand en oog-voet coördinatie: werpen, vangen en trappen.
2°Fase
B+: balgewenning met de voet: leiden, dribbelen en trappen
B-: de bal afnemen en het scoren beletten
3°Fase
B+: balgewenning met de voet: leiden, dribbelen en trappen + passen (zelfexploratie)
B-: de bal afnemen + de bal onderscheppen + het scoren beletten.
|
FYSIEK
|
MENTAAL
|
· Kracht
Heel weinig ontwikkeld
· Lenigheid
Meestal grote lenigheid
· Uithouding
Erg oneconomisch lopen (veel energieverlies)snel moe (MAAR SNELLE RECUPERATIE)
|
· Snelheid
Reactiesnelheid in spelvorm
· Coördinatie
-weinig lichaamsbeheersing
-weinig evenwichtsgevoel
-weinig lichaamsbesef, ruimtebesef en tijdsbesef
-vaak nog geen voorkeursvoet ontwikkeld (geen dominantie links of rechts)
|
· Grote spontaniteit
· Speelt graag en maakt plezier
· Sterk op zichzelf gericht
· Vaak onrustig en vlug afgeleid
· Concentratie: geen langdurige concentratie mogelijk
· Gehecht aan de jeugdopleider
· Opkijken naar de jeugdopleider
· Bootst de jeugdopleider na
|
9
- Opleidingsplan voor ontwikkelingsfase 2:U8, U9
K+4 / K+4
U8 / U9
|
5 vs 5
|
U8
U9 Uitbreiding naar kort spel
|
Voetbal met kort passing spel zonder buitenspel
|
Beschrijving van de spelomgeving
|
Ideale wedstrijdvorm is 5 vs 5 (ruitvorm) met passafstanden tot 8 a 10 meter
|
Basics
|
Teamtactics
|
Balbezit (B+)
|
Balverlies (B-)
|
Balbezit (B+)
|
Balverlies (B-)
|
- Leiden en dribbelen
- Korte passing
- controle op lage bal
- doelpoging tot 10m (dichtbij)
- doelpoging op lage voorzet
- vrij en ingedraaid staan
- vrijlopen: aanspeelbaar zijn door vrije ruimte te zoeken
|
- druk zetten, duel of remmend wijken
- opstelling tussen tegenspeler en doel
-korte dekking op korte pass
-interceptie of afweren van korte pass
|
1. Openen breed
2. Openen diep
14. Infiltratie met bal: leiden of dribbelen
15. Een doelkans creëren via een individuele actie
21. Zo snel mogelijk afwerken bij een werkelijke doelkans
|
5. Positieve pressing op de baldrager
11. Het duel nooit verliezen: zich nooit laten uitschakelen
12. Het duel proberen te winnen bij 100% zekerheid
15. Niet laten uitschakelen door een individuele actie
21. Doelpoging afblokken
|
FYSIEK
|
MENTAAL – SOCIAAL - LIFESTYLE
|
KRACHT
Natuurlijke bewegingen, duelvormen tussen homogene groepen.
LENIGHEID
Meest gunstige periode
UITHOUDING
De omvang van de training voldoet
|
SNELHEID
Reactie- en startsnelheid in spelvorm
Looptechniek enkel observeren en deels scholen
COÖRDINATIE
Lichaamscoördinatie
Oog-handcoördinatie
Oog-voetcoördinatie
|
- Wordt leergierig
- Concentratie neemt toe
- Is bereid om deel uit te maken van een team
|
Aandachts/-uitgangspunten:
- Inspelen op de fantasiewereld van het kind met veel afwisseling in de training en veel herhaling van de oefenstof
- Ideale leeftijd om nieuwe bewegingen aan te leren (technische oefeningen ideaal om huiswerk van te maken vb. schaarbeweging,…)
- Voor iedereen is een bal beschikbaar
- Ruime ervaring laten opdoen met het beheersen van de bal, vooral individueel veel
- De tijd optimaal benutten: geen lange wachtrijen. De groep indien nodig splitsen in 2 of meer subgroepen.
- Rekening houden met de specifieke leeftijdskenmerken (weinig concentratievermogen en individuele gerichtheid)
- Veel 1 vs 1 en 2 vs 2
- Oog hebben voor de kinderen hun eigen keuze, zodat ze zelf gaan nadenken over de actie die ze maken.
Tips:
- Als je iets wil uitleggen, doe het meteen voor. Zet spelers op voorhand waar je ze wil hebben en hou je uitleg
- Zorg voor voldoende variatie in de training (1 vorm duurt max 15 min)
- Benadruk het spel en niet de wedstrijd of onderlinge strijd. Het gaat hen niet om de punten, maar om de beleving. Bewaar het speelse in ze, zodat ze niet gehinderd worden om te presteren. Het prestatie-element komt vanzelf, wanneer ze zich met andere willen gaan
- Houd rekening met het taalgebruik. Gebruik geen moeilijke woorden als aanbieden, vrije ruimte, diep gaan of positie, etc. Probeer hun taal te spreken: houd de bal goed bij je, zorg dat je hem niet kwijt raakt, probeer de bal af te pakken,
- Bij technische oefeningen korte pauzes inlassen om bijv. dingen nog eens voor te doen of uit te leggen. Niet de neiging hebben om te willen perfectioneren, het gaat tenslotte om de gewenning aan de
- Gebruik van positie nummering is aangewezen 1, 3, 7, 9 en 11
11
- Opleidingsplan voor ontwikkelingsfase 3: U10, U11, U12 en U13
K+7 / K+7
U10 – U13
|
8 vs 8
|
U10 toepassing F1, F2
U11 – U12 – U13 Uitbreiding naar halflang spel
|
Voetbal met halflang passing spel zonder buitenspel
|
Beschrijving van de spelomgeving
|
Ideale wedstrijdvorm is 8 vs 8 dubbele ruitvorm met passafstanden tot 15 meter U10 – U11, 20 meter voor U12 – U13
|
Basics
|
Teamtactics
|
Balbezit (B+)
|
Balverlies (B-)
|
Balbezit (B+)
|
Balverlies (B-)
|
- Halflange passing
- controle op halfhoge bal
- doelpoging tot 15m a 20m (halfver)
- doelpoging op halfhoge voorzet
- vrijlopen om zelf aanspeelbaar te zijn
- steunen corner + indirecte vrije trap
- Inworp
|
- speelhoeken afsluiten
- korte dekking op halflange pass
- interceptie of afweren van halflange pass
- na balverlies juiste positie overname
|
4. Ruimte creëren voor zichzelf en het benutten
6. Geen “dom” balverlies waardoor de tegenpartij een doelkans krijgt
10. een lijn overslaan bij passing diep
11. infiltratie op het juiste moment (ruimte)
12. infiltratie zonder bal: give & go
13. Infiltratie met bal: geen kans op indirect en gevaarlijk balverlies
|
6. negatieve pressing op de baldrager
7. dekking door dichtste medespeler
10. een meeschuivende en voetballende doelman (hoge positie)
13. de bal recupereren door interceptie
|
FYSIEK
|
MENTAAL – SOCIAAL - LIFESTYLE
|
KRACHT
Spelen met eigen lichaamsgewicht, duelvormen tussen homogene groepen.
LENIGHEID
Neemt af, dus STIMULATIE nodig
UITHOUDING
De omvang van de training en andere bewegingselementen (ademhaling)
|
SNELHEID
Reactie-, startsnelheid en versnellen in spelvorm
Looptechniek verbeteren
COÖRDINATIE
Lichaamscoördinatie
Oog-handcoördinatie
Oog-voetcoördinatie
|
- Wil zich meten met anderen
- Kan in teamverband en doel nastreven en samenwerken
- kan kritisch zijn over eigen prestatie en die van anderen
|
Fase U10-U11:
Aandachtspunten:
- Spelers veel aan de bal laten
- Steeds een leeftijd om nieuwe bewegingen aan te leren à veel trainen op technische vaardigheden (elke opwarming herhalen)
- Leren kennismaking met de veldbezetting (zie spelconcept). Veel roteren in posities
- Oefeningen uitvoeren in eenvoudige wedstrijdsituaties (herkenning voor de speler)
- Inspelen op leefwereld op deze leeftijd. Zeg ook waarom je iets doet en maak de regels duidelijk
- De spelers laten nadenken op probleemstellingen en laten komen met oplossingen
Tips:
- Als je iets wil uitleggen, doe het meteen voor. Zet spelers op voorhand waar je ze wil hebben en hou je uitleg
- Zorg voor voldoende variatie in je oefenstof. Trainers moeten durven een oefenvorm die goed loopt langer door trekken.
- Benadruk het spel en niet de wedstrijd of onderlinge strijd. De spelers goed benadrukken wat goed is ook en niet enkel wat verkeerd liep.
- Houd rekening met het taalgebruik van het
- Veel kleine partijvormen, een enkele keer grotere partij op een groter veld
- Voorrang geven aan het individualisme, maar geef andere oplossingen mee.
- Aanvalsdrift stimuleren
- Voornaamste spelregels duidelijk maken
Fase U12/U13
Aandachts -/ uitgangspunten:
- Oefenstof relateren aan de wedstrijd indien nodig maar 1x per week.
- Bepaling doel van de training en keuze voor de juiste basisvorm
- Techniek vanuit wedstrijdsituatie
- Inzicht in teamorganisatie ontwikkelen (eerst accent op het voorkomen van doelpunten en het veroveren van de bal en vervolgens het opbouwen, aanvallen en scoren)
- De bedoelingen van de oefening / spelbedoeling duidelijk (zichtbaar / herkenbaar) maken
- Het manipuleren van de weerstanden (makkelijker of moeilijker maken) DIFFERENTIATIE
- Let op balaanname, verwerking en voortzetting
- Werken aan onderlinge coaching
Tips begeleiding tijdens wedstrijd/training
- Geef voor de training aan wat je wilt gaan doen, dat motiveert de spelers, dan weten ze waarover het gaat
- Doe de spelvorm met een aantal spelers voor, terwijl je het uitlegt; ze begrijpen het best door de oefenvorm te zien. Werk geduldig en tracht perfectionistisch tewerk te Gericht coachen op de doelstelling.
- Bij wedstrijden een goede en duidelijke voorbeschouwing van de wedstrijd. Stuur goed bij tijdens de pauzes.
- Houdt de uitleg goed, kort en bondig
- Zet zoveel als mogelijk is van tevoren klaar, zodat geen kostbare voetbaltijd en concentratie verloren gaat
- Als je merkt dat de concentratie verslapt, varieer dan
- Doe een groot beroep op het samenspel, ze zijn er rijp voor
- Kleine partijspelen met doeltjes, bewust ook grotere partijen om bepaalde tactische aspecten te belichten zoals voornaamste principes bij balverlies en balbezit, verdeling over het speelveld
- Het individualisme niet aan banden leggen
- Leer spelers nadenken, laat hen zelf met oplossingen komen. STIMULEER CREATIVITEIT!
- Wedstrijdgericht en trainingsgericht de spelers laten meedenken. SPELERS DIE NADENKEN WORDEN AUTOMATISCH BETER DOOR PROBLEEMOPLOSSEND TE DENKEN, GEEN PLAYSTATIONSPELERS CREËREN.
14
- Opleidingsplan voor ontwikkelingsfase 4A: U15
K+10 / K+10
U15
|
11 vs 11
|
U15 Uitbreiding naar lang spel
|
Voetbal met lang passing spel met buitenspel
|
Beschrijving van de spelomgeving
|
Ideale wedstrijdvorm is 11 vs 11: wedstrijdformatie van 1-4-3-3 met passafstanden tot 30 meter a 40 meter ( er kan veel ruimte ontstaan tussen verdediging en doel)
|
Basics
|
Teamtactics
|
Balbezit (B+)
|
Balverlies (B-)
|
Balbezit (B+)
|
Balverlies (B-)
|
- lange passing
- controle op hoge bal
- doelpoging vanaf 20m (ver)
- doelpoging op hoge voorzet
- vrijlopen om medespeler aanspeelbaar te maken
- Vrijlopen door diep in de vrije ruimte te lopen (buitenspel omzeilen)
- directe vrije trap
|
- speelhoeken afsluiten
- korte dekking op lange pass
- interceptie of afweren van lange pass
- onderlinge dekking en zoneverdediging op hoekschop en vrije trap
- na balverlies juiste positie overname
|
3. driehoekspel (onderlinge afstanden 15m a 20m)
5. Ruimte creëren voor medespeler en het benutten ervan
7. Zo snel mogelijk de bal nauwkeurig doorspelen.
8. Een zo hoog mogelijke balsnelheid ontwikkelen.
17. Subtiele eindpass in de diepte trappen
20. diepte induiken maar opgelet buitenspel
23. balrecuperatie: 1ste actie is diepte gericht
24. Diep blijven spelen
|
1. Speelruimte verkleinen: sluiten (blok 30m op 30m)
2. evenredige onderlinge afstand.
10. een meeschuivende en voetballende doelman (hoge positie)
13. de bal recupereren door interceptie
|
FYSIEK
|
MENTAAL – SOCIAAL - LIFESTYLE
|
KRACHT
Geen specifieke krachttraining, natuurlijke bewegingen, veelzijdigheid, duels tussen homogene groepen.
LENIGHEID
Grote algemene stijfheid.
UITHOUDING
De omvang van de training + korte duurinspanningen met bal (opwarming) 20sec regel
|
SNELHEID
-Explosief vermogen en maximale snelheid in spelvorm (juiste arbeid/rust verhouding) PERIODISERING
-Looptechniek verbeteren
COÖRDINATIE
Basistechniek herhalen bij puberteit (groeispurt)
|
- Beoordelingsvermogen stijgt
- Heeft eigen mening
- Geldingsdrang neemt toe
|
Aandachts-/uitgangspunten:
- Voetballen: meer zonder dan mét bal; meer met je hoofd dan met je benen;
- Bedoelingen duidelijk maken bij balbezit en balbezit tegenpartij: indien dit onvoldoende is, dan zal de ontwikkeling stagneren;
- Positiespel is voorwaarde om met elkaar doelpunten te voorkomen, de bal te veroveren om vervolgens te kunnen opbouwen, aanvallen en te scoren;
- Goede techniek, uitspelen van „1 tegen 1‟- situaties en communicatie zijn belangrijke voedingsbronnen voor positiespelen om overtalsituaties te creëren;
- Let op balaanname, verwerking, passing en opendraaien naar de vrije
- Leren voor ontvangst van de bal gezien te hebben waarheen de bal gespeeld moet worden. “Split vision”
- Wedstrijd kan dienen als uitgangspunt voor de
- Oog hebben als trainer voor de individuele tekortkomingen en de leeftijdsproblemen Doordat het eigen lichaam zich verder ontwikkelt, kunnen vaardigheden die reeds beheerst werden, tijdelijk in het gedrang
Tips begeleiding/ training:
- Leg verwachtingen ten aanzien van de prestaties niet te hoog, maar ook niet te laag
- Geef duidelijk toelaatbaarheidsgrenzen aan en wijs spelers regelmatig op hun verantwoordelijkheid als
- Leg de trainingen regelmatig stil als de spelbedoelingen niet duidelijk genoeg zijn en/of verkeerd worden uitgevoerd. Laat spelers zelf de fouten constateren, bedoelingen achterhalen en oplossingen
- Niet te veel willen doen in één training of vorm. Liever twee onderdelen goed behandelen dan vijf onderdelen die er slechts half
- Onderling coachen verbeteren
Veel kleine partijen (3-3 en 4-4). Bij grotere partijen nadrukkelijk coachen op thema. Afhankelijk van periode van de periodisering, zware arbeid in de rustweek is niet aan te raden.
16
- Opleidingsplan voor ontwikkelingsfase 4b: U17
K+10 / K+10
U17
|
11 vs 11
|
U17 Uitbreiding naar lang spel
|
Voetbal met lang passing spel met buitenspel
|
Beschrijving van de spelomgeving
|
Basics worden gefinetuned
De jeugdspelers voeren hun taak zo goed mogelijk uit in B+ en in B- (TT)
|
Basics
|
Teamtactics
|
Balbezit (B+)
|
Balverlies (B-)
|
Balbezit (B+)
|
Balverlies (B-)
|
FINE TUNING DOOR INDIVIDUELE TRAINING
|
9. Diagonale in & out passing naar zwakke zone
16. Een voorzet trappen die bruikbaar is voor doel
18. Efficiënte bezetting 1ste en 2de paal, 11m en 16 m, afvallende bal
19. Strikte dekking ontvluchten: snel bewegen
22. De verste spelers lopen zich vrij net voor balrecuperatie (loshaken/ uit blok)
25. In blok spelers: enkelen infiltreren (=sprint)
|
14. Hoge W-pressing
18. Efficiënte bezetting: defensieve T-vorm
19. Kortere dekking in waarheidszone (split-Vision)
20. Geen systematische off-side door stap te zetten.
22. Een hoge compacte T-vorm (3 of 4 spelers + K)
24. T-vorm tegenaanval afremmen.
25. Niet T-vorm: zo snel mogelijk omschakelen.
|
FYSIEK
|
MENTAAL – SOCIAAL - LIFESTYLE
|
KRACHT
Snelkracht -
LENIGHEID
Grote algemene stijfheid. (OPWARMWING ZEER BELANGRIJK)
UITHOUDING
De omvang van de training + korte duurinspanningen met bal (opwarming) 20sec regel
|
SNELHEID
-Explosief vermogen en maximale snelheid in spelvorm (juiste arbeid/rust verhouding) PERIODISERING
-Looptechniek verbeteren
COÖRDINATIE
Basistechniek herhalen bij puberteit (groeispurt)
|
- Beoordelingsvermogen stijgt
- Heeft eigen mening
- Geldingsdrang neemt toe
|
Aandachts-/uitgangspunten:
- Ontwikkelen teamtaken, taken per linie en taken per positie.
- Ontwikkelen individuele bijdrage aan het resultaat van de wedstrijd.
- Het accent komt nu te liggen op het complete van de speler: techniek, inzicht, mentaal en communicatie
- Trainen vanuit wedstrijdsituatie
Tips begeleiding / training
- Warming-up zeer belangrijk
- Onderlinge coaching
- Spelers laten meedenken en betrekken.
- Spreek apart met spelers
- Wedstrijdbespreking en Trainingsbespreking zodat de spelers weten wat ze moeten doen en wat er wordt verwacht
- Durf per linie te trainen
17
- Opleidingsplan voor ontwikkelingsfase 5: U21 - seniors
DOELSTELLINGEN:
- Minstens 2 spelers jaarlijks te laten doorstromen naar A-KERN.
- Minstens 4 spelers jaarlijks te laten doorstromen naar B-KERN.
- Spelers mentaal sterker maken.
- Spelers beter maken op de best mogelijke positie naar gelang hun specifieke kwaliteiten.
- Spelers leren voetballen in functie van het resultaat
- Spelers bewust maken dat er soms minder speelgelegenheid is wanneer je bankzitter bent.
18
- Opleidingsplan doelmannen
“ A GOALKEEPER CAN’T WIN A MATCH, HE CAN ONLY SAVE IT”
- Ontwikkelingsfase 1 & 2
- De ontwikkelingsfase 1 & 2 zullen we steeds met doorschuiven werken voor de doelmannen zodat alle spelertjes hiervan kunnen proeven en zo misschien hun aanleg voor doelman te ontdekken. Liefst zien we na de wedstrijd bij de penaltyserie graag ook een doorschuifsysteem.
- Een spelertje dat talent heeft om doelman te zijn kan al wat meer in doel staan, maar vergeet niet dat deze speler zich ook moet ontwikkelen als voetballer en daarom is het aangewezen dat deze zeer veel op veld moet kunnen meevoetballen.
- Ontwikkelingsfase 3 U10
- Het versterken van de lichaamscoördinatie met de nadruk op het leren vallen van LINKS/RECHTS.
- Snel voetenwerk om goed voorwaarts, zijwaarts en rugwaarts te lopen.
- Sprongtechniek verbeteren: 1 voet, 2 voeten
- Rol- en werptechnieken
- Oprapen onderhands: juiste houding aanleren (op 1 knie
- Vangen op borsthoogte
- Inschatting maken op de juiste moment naar de bal ( INSNIJDEN)
- Ontwikkelingsfase 3 U11, U12 en U13
- Ideale leeftijd om dat hier de lenigheid op zijn top zit.
- Basistechnieken verbeteren en versnellen.
- Aandacht geven naar de groei van bepaalde spelers (U12-U13)
- Goed technieken demonstreren zodat de spelers weten wat er wordt verwacht.
- Werptechniek beginnen verlengen
- Vanaf U12 goed bijsturen zodat ze juist leren coachen.
- Ontwikkelingsfase 4 U15
- Basistechnieken moeten goed zijn.
- Hoog leren meespelen
- Interceptie van dieptepass
- Opbouw verzorgen ( na de eerste pass begint het pas voor de doelman: aanbieden en coaching)
- Snelle spelhervatting
- Lenigheid stimuleren (verstijving begint door de groei)
- Aanleren hoe een muur opstellen
- Opstelling bij hoekschop
- Ontwikkelingsfase 4 U17
- Trainen op een hogere intensiteit.
- De handelingen moeten bewust komen.
- Snelheid van uitvoering moet hoog zijn.
- Mentale aspect begint groter te worden.
- Standaardsituaties worden nog belangrijker op deze leeftijd en doorslaggevender.
- Ontwikkelingsfase 5 U21
- Voorgaande technieken vervolmaken en fine-tunen
- Krachtiger trainen, maar rekening houden met het morfologische van de speler
- Meedenken met de spelers zodat hij deze kan sturen.
- Spelinzicht in functie van de veldbezetting voor juiste coaching en positie
- Zelfvertrouwen zeer belangrijk
- Motivatie en opofferingen cruciaal in verdere ontwikkeling.